تبلیغات
khodro - اولین خودرو در ایران
khodro

آرشیو

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

اولین خودرو در ایران

اولین اتومبیل سواری كه وارد ایران گشت یك اتومبیل فورد بود كه در اوایل قرن بیستم بدستور مظفرالدین شاه قاجار از كشور بلژیك خریداری شد. این اتومبیل كه دود زیادی از آن خارج می‌شد به "كالسكه دودی" معروف بود. بدنبال گسترش شهرنشینی میزان واردات خودرو از سال1300هجری شمسی (1920میلادی) افزایش یافت. اغلب اتومبیلها در آن سالها از كشورهای آمریكا و انگلیس وارد می‌شد. اولین اتومبیل ساخته شده در ایران اتومبیل "پیكان" بود كه در شركت سهامی عام "كارخانجات‌‌صنعتی ایران ناسیونال" تحت لیسانس كارخانه تالبوت انگلستان ساخته و در سال 1346 وارد بازار شد. تولید وانت، مینی‌بوس، اتوبوس نیز بتدریج در سالهای بعد در این كارخانه شروع شد.

در همان سال سواری‌های "آریا" و"شاهین" نیز در كارخانه پارس خودرو و در سال 1347 سواری "ژیان" در كارخانه سایپا تولید و به بازار عرضه گشت. در سال 1351 با تبدیل كارخانه پارس خودرو به شركت "جنرال موتورز ایران" تولید اتومبیلهای آریا و شاهین متوقف و تولید سواریهای شورولت(اپل) 2500 و2800 سی سی همچنین تولید سه نوع اتومبیل سواری "بیوك"، "كادیلاك" و "شورولت نوا" تحت لیسانس جنرال موتورز آمریكا شروع گردید. تولید این نوع سواریها تا پایان سال 1360 ادامه داشت. در سال 1359 تولید سواری ژیان در كارخانه سایپا متوقف و بجای آن تولید سواری "رنو5" كه از سال 1354 در كنار تولید ژیان آغاز گشته بود ادامه یافت.

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : ghahremani gharamani

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان